Stockholm- Nynäshamn, en jämförelse

Jag står på jobbet bakom disken. Tittar ut genom fönstret och tänker, undra va jag hade sett om det hade varit Nynäshamn?
Fulla gubbar på parkbänken? trötta mammor med barnvagnar, skitigt hår och urtvättade byxor? tanter med konsumkassar och rullatorer? och skolbarn med rosa ryggsäckar och gummistövlar från sko punkten? eller eurosko och kläder som de ärvt från sina äldre syskon eller kusiner eller så kommer de från Lindex, samt en tom ölburk vid busshållsplatsen?
 Nu mina vänner, är det ju inte det jag ser.
 Jag ser kostymklädda medelålders män med portföljer, hippa mammor med senaste barnvagnen och take away latten i högsta hugg, de ser inte alls trötta ut, de måste gå på något!
tanter med Nk- kassar och pälsar och skolbarn med hunter stövlar och kläder från polarn och pyret men det roligaste, det som gör att jag vill avlida en stund och sedan hoppas, hoppas för ett ögonblick att någon driver med mig...
Vid busshållplatsen står inte ölburken, nej, här står en vinflaska, inte en billig än inte, nej säkert 350- 500 kronors klassen. Varför? jag vill bara fråga mig varför?
Vinflaskan gör mig varm, jag är någon annanstans, inte i Nynäshamn. Det känns bra att veta att jag i morgon ska åka till Nynäshamn för att sedan åka tillbaka igen.
 Men en sak är säkert. Jag älskar, älskar Nynäshamn. Kanske för gummistövlarnas och ölburkarnas charm, jag vet inte..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0